ماجرای تماس امیر قطر باخالق ایرانی لوگوی جامجهانی +تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۲۵۵۷
در لحظاتی که ما شاهد مراسم قرعهکشی مرحله گروهی مسابقات فوتبال جامجهانی 2022 قطر بودیم تا حریفان تیمملی کشورمان در این دوره از مسابقات را بشناسیم، در شروع مراسم از نماد جامجهانی 2022 هم رونمایی شد اما در آن لحظه، متوجه نشدیم که یک ایرانی آن را طراحی کرده است. نمادی که خیلی زود سر از شبکههای اجتماعی درآورد و حتی شایعاتی هم درباره ماهیت آن منتشر شد؛ برخی آن را شبیه به یک روح و عدهای دیگر آن را «سفره ماهی در خلیجفارس» دانستند اما هیچیک از این تفسیرها درباره «لعیب» درست نبود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از بچگی، عاشق نقاشی بودم
این گرافیست و تصویرساز جوان و بااستعداد در اولین سوال درباره اینکه از چه زمانی وارد حرفه طراحی شده، میگوید: «من از بچگی، عاشق نقاشی کشیدن بودم و سال 84 یک دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم. از سال 90، بهصورت حرفهای وارد حوزه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال برای انیمیشن و بازیهای رایانهای شدم.» در خور ذکر است او در چندین پروژه انیمیشن سریالی و سینمایی در زمینه طراحی کاراکتر و فضا همکاری داشته است. همچنین طراحی و اجرای دو جلد کتاب مصور(کمیک استریپ) و طراحی مجموعههای استیکر برای چند برنامه پیام رسان فارسی از دیگر فعالیتهای اوست.
فیفا یک سالونیم پیش برایم یک ایمیل فرستاد
از او درباره اینکه ماجرای طراحی نماد جامجهانی قطر از چه زمانی شروع شد، میپرسم که میگوید: «روال طراحی نمادهای جامجهانی در دورههای قبلی مانند برزیل یا روسیه که اطلاعات دقیقتری دربارهشان دارم، اینطور بود که فیفا بین طراحانی که خودشان انتخاب میکردند، یک رقابتی برگزار میکرد و از بین آن طرحهای پیشنهادی، سه مورد را که مورد تایید همه کارشناسانشان قرار میگرفت، انتخاب میکرد. سپس فیفا، آن سه طرح را در معرض ارزیابی عمومی قرار میداد و هرکدام که رای بیشتری میآورد، به نماد آن دوره تبدیل می شد که محصولات جامجهانی هم بر اساس همان نماد، تولید میشدند. در همین زمینه، تقریبا یک سال و نیم پیش بود که من یک ایمیل از سمت کمیته عالی برگزاری جامجهانی دریافت کردم. این سازمان، کمیتهای مشترک شامل فیفا و مسئولان کشور میزبان جامجهانی یعنی قطر است. در این ایمیل اشاره شده بود که ما نمونه کارهای شما را دیدیم، مورد تایید و پسند ما قرار گرفته، بنابراین اگر علاقهمند هستید، طرح پیشنهادی خودتان را به عنوان نماد جام جهانی بکشید و برای ما ارسال کنید».
منبع: فردا
کلیدواژه: امیر قطر خالق ایرانی نماد جام جهانی 2022
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنیترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب میشود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات میتوان آن را بزرگترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.
وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش میروم، ظرفیت تازهای در آن پیدا کرده و تشویق میشوم از زاویهای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.
این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازهها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه میکنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.
خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایههای درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایهها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنهاند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم
وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم میبینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی میشود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواریهای بیشتری دارد و امیدوارم علاقهمندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.
کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی